Events


 Den Kulturorienterede Skole
2-årigt undervisningsprojekt under Kulturministeriet

 

En engageret elev fra Tingbakkeskolen i Esbønderup af i alt 97 elever som bliver 
undervist i kreative fag af et hold professionelle kunstnere som fx. Miller.  

Tingbakkeskolen i Esbønderup er en udvalgt folkeskole, som siden skoleåret i august 2001 og fremover i en 2-årig periode fungerer i et nyt undervisnings- projekt Den Kulturorienterede Skole.
                                                                        
97 skoleelever i 4. - 6. klasserne vil modtage ekstra undervisning i kreative fag. 
De ekstra undervisningstimer akkumuleres i hele dage (kl. 08-13), hvorved eleverne får rig lejlighed til at være i den kreative proces og ikke skal tænke på andre fag.

Hvert skoleår har 3 undervisningsrunder i hhv september, januar og i april.

Lokale kunstnere medvirker
Lærergruppen består af skolens egne lærere i bl.a. billedkunst og musik, samt en gruppe professionelle kunstnere inden for billedkunst, skulptur, kunsthåndværk og musik. Lærergruppen er meget homogen og møderne har været præget af mange forskelligartede meninger og input, men sammenfattet i en fælles beslutning.

Humanitet, åbenhed og indflydelse
Undervisningens overordnede mål er bl.a. at bidrage til elevernes sociale forståelse og samarbejde. Evnen til at tænke kreativt, visualisere, skabe og arbejde individuelt og i frivillige/udvalgte grupper. Den kreative udfoldelse er åben for alle ideer og skaber dermed store muligheder for elevernes egen indflydelse. 

Undervisningsforløbet vurderes efter hver periode, som tilrettelægges af den samlede lærergruppe. Der lægges vægt på løbende at indsamle erfaringer, og hver undervisningsdag efterfølges af en evaluering.

Workshops
Eleverne opdeles i workshops. De viste fotos er fra 1. undervisningsrunde i september. Eleverne har i denne runde haft valget mellem følgende workshops: maling, graffiti, kunsthåndværk, 3-dimensionel kunst og musik.

De viste fotos er primært fra maleshoppen, hvor billedkunstneren Miller er lærer, eller rettere sagt, sparringspartner for ideer. Den kreative energi opstår fra selvengagerede elever, som arbejder selvstændigt og de modtager derfor primært vejledning, inspiration og motivation - og ikke mindst - anerkendelse.

1. runde i september
Lærergruppen vælger i denne runde temaet Indre/Ydre Rum, som bliver gennemgået i klassen inden starten på den kreative undervisning. Elevernes ideer og tanker bliver nedskrevet. På 1. dagen laver eleverne skitsetegninger over deres ideer omkring temaet, som skal danne grundlag for deres kreative udtryk. Dernæst vælger de hvilken workshop de vil arbejde i.

Festforløb i male/graffiti workshoppen
På 2. dagen er vi i workshoppen, og 15 elever arbejder i maleshoppen med maling på masonitplade og papir, og nogle benytter medbragte hjælpematerialer (fx. tørrede blomster) i deres udtryk. 

Til den kreative proces bliver der spillet musik, leget og pjattet....kort sagt, rigtig go´ stemning. OK, vi sviner vist lidt meget på gulvet, men det er der nu taget højde for.....

Efter eleverne har løst temaopgaven er det deres egne ideer, som bliver udforsket. Og så er der fuld fart på kreativiteten! Her er ingen begrænsninger for udfoldelserne og workshoppen oser af kontrolleret kaos, løssluppen kreativitet.

Motiverede elever
Elevernes motivation er meget høj, og der har ikke været nogle former for uvilje, tværtimod. Lærerne har modtaget meget stor respekt fra eleverne, selv de "hårdkogte" elever har været meget engagerede. 

2. runde fortsætter i januar
I november besluttede lærergruppen forløbet for næste undervisningsperiode i januar 2002, og eleverne vil opdage, at de skal igang med helt helt andre opgaver. Nye opgaver og nye udfordringer.

3. runde i april
Sidste runde inden sommerferien er et afslutnngsprojekt med teater. Det nøjagtige indhold og forløb kendes ikke, det afhænger af de indhøstede erfaringer. Efter sommerferien i september tager vi fat på endnu en runde.

Dokumentarfilm om projektet
Efterfølgende har jeg for skolen lavet en film om projektet bl.a. baseret på elevernes egne filmoptagelser og interviews om projektet. Mere information om filmen oplyses af skolen.

Evaluering for egen regning
Som billedkunstner og underviser har det været en meget spændende oplevelse at arbejde med eleverne. 

Det er bemærkelsesværdigt,  hvordan undervisningsformen kan skabe større velvilje end blandt de traditionelle fag (postulat, som sandsynligvis er sandt). Ligeledes finder jeg det af afgørede betydning, at vi ikke glemmer at lege og tænke kreativt i en tid, hvor specialisering og effektivisering fjerner en stor del af legen og glæden i vores job. 

Disse elevers værdier skal skabe fremtidens samfund, og lad os derfor håbe, at vi som udefrakommende lærere har gjort vores ypperste for, at eleverne finder de værdier, der betyder mest for dem og som vil give dem de bedste betingelser for et pragtfuldt liv...måske som kunstner?

Koklat !
Den Kulturorienterede Skole har fået oprettet en separat webside, som løbende vil rapportere om Den Kulturorienterede Skole´s aktiviteter, med fotos og tekst: www.koklat.dk


Skitsering af ideer og tanker


Eleverne forklarer om deres skitser, og vælger sig til en workshop af deres egen interesse


Elever klargør selv masonitplader, som bemales


Frihed til at udtrykke sig.....


Miller inspirerer og motiverer til sjov & kreativitet


Der arbejdes både individuelt og i grupper


Værsgo, eleverne serverer dagens ret.....


Engagement i workshoppen til høj musik


Den kreative proces kender ingen grænser...


Det løsslupne udtryk er afgørende


Sjov & ballade er nødvendigt i den kreative proces


......og der er heller ikke så mange regler!!